söndag 28 december 2014

Otippad lästid



En febrig dotter sista dagen i London gav mig lite otippat tid att läsa klart Ann Cleeve's 'Dead Water'. Jag längtar redan efter nästa del ... De hade den enbart med hårda pärmar på Waterstone's, så jag lugnar mig lite.

Det är precis lika lätt att sugas in i Jimmy Perez' värld som det var i den allra första delen i Cleeve's Shetlandsserie, och det är ytterst motvilligt som jag slår igen boken när sista sidan är läst.

Det var inte utan att jag var lite nervös inför hur det skulle vara att återse Perez, efter tragedin i boken innan (jag försöker febrilt att inte spoila här! Det kan ju eventuellt finnas någon som läser bloggen som inte läst Cleeve's ...), men det gick hur bra som helst. Jag, och säkert många med mig, var helt chockad över händelserna i förra boken. Nästan så man var lite förbannad (eller nästan, vem försöker jag lura här, jag var jätteilsk och upprörd) på Ann Cleeve's för att hon skrev som hon gjorde. Samtidigt som jag motvilligt fick erkänna att det var riktigt modigt gjort.

Ni som inte läst böckerna om Jimmy Perez, vad väntar ni på? Själv ska jag strax ge mig på en fristående av Cleeve's. Det tror jag i alla fall att 'The sleeping and the dead' är, innan jag klickar hem nästa Perez.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar