tisdag 30 juli 2013

Blunda och hoppa

Titel; Blunda och hoppa
Författare; Sarah Dessen
Förlag; Rabén & Sjögren
Recensionsexemplar


En ny Sarah Dessen att njuta av! Verkligen, det här är nog min favorit av Dessen. Jag hade läst den på engelska tidigare (This lullaby), så jag visste att den var bra, men den var helt klart värt att läsa om  på svenska.

Från början så satt jag mest och kollade om jag tyckte att det märktes att det var Johanna Lindbäck som hade översatt. Letade efter ord och uttryck som man är van att hitta i hennes egna böcker. Efter ett tag försvann det beteendet och jag började njuta av berättelsen.

Jag gillar verkligen Remy. Jag gillar att hon inte är perfekt, sitt kontrollbehov och hennes totala effektivitet till trots. Jag gillar att man som läsare får reda på att hon både dricker och annat, men att hon lugnat ner sig och börjat bete sig mer ansvarsfullt. Sedan kan man inte annat än att bara älska Dexter, trots hans fel och brister, som exempelvis hans ibland överdrivna impulsivitet och slarvighet.

Jag vet inte vad det är med Dessens böcker, som gör att jag så fullständigt kapitulerar. Jag köper allt med hull och hår; karaktärer, miljöer och handling. Hon (Dessen) skriver med något sorts flyt i orden som tilltalar mig. Sedan tror jag det kan handla till viss del om att hon sammanför olika typer av människor. Jag är ju annars löjligt förtjust i dysfunktionella familjer och mer eller mindre trasiga människor, och det är ju inte på det viset i Dessens böcker. Här har man inte något mörker att tala om, men ändock fullt komplexa personligheter. Härlig läsning är det hur som helst. Det är bara att läsa för er som inte gjort det. Vi andra väntar med spänning på nästa bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar