onsdag 12 september 2012

Gudar och odjur

Titel; Gudar och odjur
Författare; Denise Mina
Förlag; Minotaur
Recensionsexemplar

Det känns som om jag skulle ha väntat med att läsa Gudar och odjur. Återgen kände jag mig lite tidspressad (recensionsdatum, som ändå redan har varit...skynda, skynda, skynda). Så dumt, för jag har så mycket annat i huvudet just nu att jag borde väntat med den här boken som jag verkligen längtat efter att läsa. Nu känns det lite som jag slarvade över vissa partier, och jag gillar ju det här!

Denise Mina är fantastisk på att beskriva de här ruffiga miljöerna i Glasgow, och även oerhört skicklig på att glida över de olika samhällsskikten. Hon rör sig smidigt på alla plan.

Gudar och odjur är fortsättningen på Getingsommar, och Alex Morrow har precis kommit tillbaka till arbetet som kriminalinspektör efter sin föräldraledighet, när hon får ett märkligt rånmord på sitt bord.

En ung maskerad man rånar ett postkontor strax innan jul. Bland de personer som finns inne på postkontoret är Martin Pavel, en äldre man och dennes barnbarn. Pavel hör hur den äldre mannen säger "du" till rånaren, varefter han lämnar över sitt barnbarn till Pavel och stiger fram för att hjälpa rånaren. När allt är klart skjuter rånaren kallblodigt ner mannen och går därifrån.

Mordet på postkontoret leder Morrow in på diverse spår med mängder av frågetecken. Som alltid skriver Mina samhällskritiskt och med mycket skarp iakttagelseförmåga. Vi får en rundtur i Glasgows undre värld, vilken det är svårt att ta sig ur när man väl hamnat där. Vi får också se prov på korrumperade politiker och hur makt, förfärande ofta, korrumperar.

Det här är riktigt bra, och när nästa Denise Mina kommer ut ska jag vänta till en lugn period i mitt liv och bara njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar