tisdag 13 december 2011

Över förväntan

Jag blev jätteglad när jag läste;

Titel; Tankeläsaren
Serie; De utvalda
Författare; Kristin Cashore
Förlag; Bokförlaget Semic
Recensionsexemplar



Den hade blivit liggande ett tag och för mig blir det tyvärr ofta så att ju längre en bok ligger och väntar desto trögare känns det att plocka upp den. Det kommer ju nytt hela tiden! Helt omöjligt att hänga med! Men jag är väldigt glad att jag till sist tog tag i Tankeläsaren.

Det blev en positiv läsupplevelse från början till slut. Den är snyggt skriven, spännande och med lite humor, precis som jag vill ha det. Det ska komma tre delar i serien och jag ser redan fram emot tvåan.

Det är ju en Fantasybok det här, och den handlar om Katsa som är arton år. Världen består av sju kungadömen som till största del lever i fred med varandra. Ibland föds det barn med särskilda gåvor som kallas för särlingar. Man kan se att det är en särling som fötts då de här barnen efter några år får olikfärgade ögon. Vilken gåva man föds med behöver inte märkas med en gång utan kan träda fram lite allteftersom. Alla barn som föds som som särlingar skickas som gåva till kungen i respektive land för att stå till stjänst med just sin speciella kraft.

Katsa har dödandets gåva och används av sin kung för att skrämma motståndare till att göra som kungen vill. Jag tycker det här är riktigt bra. Jag är inget stort fan av vuxenfantasy, men däremot barn- och ungdomsfantasy kan jag tycka om att läsa. Nu är det här en bok som kommit ut med både ungdoms- och vuxenomslag, så man räknar nog från förlagets sida att serien ska få även vuxna läsare, vilket jag tror är helt rätt tänkt. Det är inte en massa slag och forna tiders kungars och städers namn att hålla ordning på. Visserligen blir det något av ett uppdrag att utföra för att så att säga rädda världen, men mest krut läggs ändå på de olika karaktärerna och deras relationer. (Mitt stora undantag måste jag säga i det här sammanhanget är Tolkien! Jag tycker mycket omTrilogin om ringen!)

Något helt annat; jag ska från och med nu skriva under Förlag i början av inlägen om boken är ett recensionsexemplar. Jag har varit lite kluven och inte riktigt känt hur jag vill göra med det där tidigare. Kikar man runt på olika bokbloggar så ser man att man gör på olika sätt. Nu provar jag med det här så får jag se hur det känns efter ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar