måndag 14 februari 2011

Överkommissarie Alan Banks

Titel; Mörkrets alla färger
Författare; Peter Robinson
Förlag; Minotaur
Jag har tyvärr inte läst alla Peter Robinsons böcker om överkommisarie Alan Banks. Jag tror jag läste Efter alla år av saknad först, och därefter En ovanligt torr sommar, Kall som graven och nu senast Mörkrets alla färger. Jag har reserverat Bad boy på bibblan och hoppas att jag får den snart.

Jag har ingen riktig lust att läsa de tidigare romanerna jag inte har läst om Alan Banks nu när man ju är i fas med Banks privatliv!

Jag tycker om de här böckerna och jag tycker om Alan Banks och hans parhäst Annie Cabbots. Lite chablonartat är det förstås med en frånskild, inte helt purung, garvad kommissarie som går sina egna vägar och så gott som struntar i order från högre ort, men om man bara köper den biten så är det här, tycker jag, bra deckare.

I mörkrets alla färger så hittar några barn en man hängande från ett träd i skogen där de leker. Den döde är den homosexuella scenografen Mark Hardcastle och det ser inte ut att kunna vara någonting annat än självmord. När sedan Marks älskare, Laurence Silbert, hittas mördad i sitt hem tror man att Mark efter att ha mördat Laurence, kanske i ett anfall av extrem svartsjuka, har tagit sitt eget liv.

När kropparna hittas är Banks själv på några dagars ledighet i London hos sin flickvän och det är Annie Cabbot som är hans inhoppare. Annie ser sig tvingad, även om det bär henne emot, att ringa hem Banks för att han ska ta över.

När de sedan början gräva i Silberts bakgrund upptäcker de att han varit spion åt M16 och att underrättelsetjänsten hela tiden kartlägger vartåt utredningen pekar.

En invändning jag har är en händelse då Banks är med om ett bomdåd utfört av terrorister i London. Jag vet inte om jag missade någonting här, men jag förstår inte riktigt vitsen med att ha med detta över huvud taget?  Visserligen så förstärker händelsen intrycket av Banks frustration och förvirring gällande flickvännens reaktion på inbrottet i hennes lägenhet men efter vad jag kan se så leder det inte handlingen framåt, utan blir mer som en otrevlig parentes i sammanhanget. Men, som sagt, det kanske är jag som missade något.

Mörkrets alla färger slutade på ett sådant sätt att man gärna vill få Bad boy i sina händer hyfsat snart...Cliffhanger vet jag inte riktigt om man kan kalla det, men jag tycker det var ett oväntat slut, och jag är nyfiken på om Bad boy kommer att ta vid precis där Mörkrets alla färger slutar?

HÄR kommer man till Peter Robinsons hemsida där man bland annat kan läsa att Alan Banks nu ska (eller rättare sagt har blivit) TV serie på ITV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar