torsdag 10 februari 2011

Det blödande hjärtat

Titel; Det blödande hjärtat
författare; Andrew Taylor
Förlag; Forum
Just nu läser jag Andrew Taylor; Det blödande hjärtat. Jag har inte alls kommit långt, men än så länge så känns den helt OK. Inte som Elly Griffith's böcker om Ruth Galloway då förstås - där är jag fortfarande helt fast. Jag verkligen saknar att läsa dem och det känns som en olidligt lång väntan på trean...Men, det känns som sagt helt OK. Den förra boken av Andrew Taylor jag läste var I det tysta och den tyckte jag också var mycket bra. Lite underligt slut, dock. Eller, det kändes inte riktigt avslutat, men det kanske var det som var meningen?

Sedan har jag också läst första delen i Rothtrilogin; De fyra yttersta tingen, och tänker väl ta itu med de andra delarna så småningom. Jag blev lite förvirrad då jag läste De fyra yttersta tingen. Det var en omläsning, jag hade läst den tidigare och kände igen ganska mycket. Men, jag hade så tydligt för mig att man någostans mitt i boken fick en hint om vem Angel (den fruktansvärda barnsköterskan) egentligen är, och att man också fick klart för sig bakgrunden till tragedin i farbroderns liv? Har den filmatiserats? Eller är det jag som blandar ihop handlingen med någon annan bok? Inte helt omöjligt med tanke på hur många deckare som blivit lästa genom åren. Eller så läste jag väldigt okoncentrerat precis där man fick reda på hur det förhåller sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar