onsdag 2 oktober 2019

Den sista änkan


Den sista änkan av Karin Slaughter är den nionde delen i Will Trent-serien. Sara Linton som är Will Trents partner både privat och på jobbet hoppar in i serien från och med den tredje delen. Innan dess så kan man läsa om Sara Linton i Karin Slaughters andra serie om Grant county. Jag har inte läst någonting från Grant county-serien, men förutom böckerna om Will Trent (där jag inte har riktig koll på vilka jag missat) så har jag läst Slaughters fristående böcker, som jag gillar lika mycket som de om Will Trent.

I Den sista änkan sker precis i början av boken en kidnappning av en forskare från smittskyddsenheten på öppen gata, framför ögonen på hennes dotter. En månad senare sker ett bombdåd på ett universitetsområde där det också ligger ett sjukhus. Många dör i attacken och Will och Sara hamnar mitt i det hela. När de stannar för att hjälpa till vid en olycka blir även Sara tagen och i tumulten så inser både Will och Sara att en av personerna i en av bilarna är den kidnappade forskaren, och de ser också att hon är väldigt medtagen och verkar skadad.

Sedan blir det en kapplöpning med tiden när Will och hela Atlantas poliskår, Georgia bureau of investigations plus delar av FBI försöker spåra kidnapparna och hitta Sara och den andra kvinnan levande. De förstår ganska snart att det pågår någonting riktigt stort med koppling till kidnappningarna och bombdåden och de förstår också att de måste hitta den här gruppen av kriminella för att förhindra att än fler människor dör.

Det är spännande från första stund. Karin Slaughter kan verkligen konsten att hålla sina läsare i ett hårt grepp ända fram till slutet. Som en extra bonus så får man ju genom böckerna följa Will Trent som är en person det är svårt att inte gilla.

Vi vet att han har haft en fruktansvärt tuff uppväxt, på ett barnhem, med både fysisk och psykisk misshandel. Han lider av dyslexi, något han mörkar för de flesta i sin omgivning, det är bara ett fåtal personer som känner till hans svårigheter med att läsa, bland annat hans närmsta chef. Det här gör att han inte kan bli befordrad, om han inte officiellt ber om hjälp, vilket han vägrar. Vi vet också att han tidigare var gift med en kvinna som han växte upp tillsammans med på barnhemmet. en kvinna som kommit och gått in och ut i hans liv i många år, och som har sina egna helt uppenbara problem. Tillslut tog sig Will ur det här destruktiva förhållandet och nu hoppas man som trogen läsare att det ska gå bra i den här senaste boken! Ska han hitta sin Sara och ska han få lite lugn och ro tillslut?!? Jag tycker ni ska läsa böckerna och ta reda på hur det går ... Jag vet i alla fall att jag redan längtar efter del tio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar