fredag 1 juli 2016

Game of Thrones och det där med kartor ...





Vi är några stycken på mitt jobb som följer Game of Thrones, och vi hade såklart ganska mycket att gå igenom såhär efter säsongsavslutningen. En del är det vi inte förstår alls, en del förstår vi lite av och annat är helt solklart ...

Någonting som jag personligen alltid har varit jättesvårt att hänga med i när det gäller GoT är kartbilden. Jag har hela tiden lite diffust tänkt mig att Westeros är nordeueropa fast större och att Braavos, Volantis, Mereen etc ligger på en en annan kontinent söder om Westeros.

Men, nu fick jag via en kollega nys om den här interaktiva kartan och insåg att jag är helt ute och cyklar. Det visste jag kanske iof redan, men jag visste på vilket sätt jag hade fel. Jag har helt enkelt valt att låtsas om den den kartan för att det varit enklast att ha kvar min egen bild i huvudet. Varför komplicera det hela? Men nu kände jag att det var så väldigt förvirrat med var alla befann sig och hade befunnit sig tidigare så jag var tvungen att försöka få ett grepp om det hela.





Här kan man följa person för person och se hur de har rört sig under alla säsonger. Väldigt spännande att se! Det enda jag saknade var någon sorts skala så man kan se hur långt det är emellan platserna. Sedan verkar det ligga ytterligare en kontinent söder om alltsammans som jag raskt döpte till "Afrika", som ser väldigt grönt och fint ut. Undrar just om någon kommer att hamna där i nästa säsong?



Det var ju som sagt hur många frågetecken som helst efter sista avsnittet, men det som stödre mig allra mest var Sansas blick som gav Littlefinger precis i slutet ... Har de där fröet som han planterade i hennes huvud fastnat aldrig så lite? Kommer hennes gamla äregirighet att komma krypandes tillbaka?!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar