tisdag 21 april 2015

creative colouring for grown ups




Jag lärde mig något nytt under Bokresan till Helsingfors. Eller, jag lärde mig MASSOR med nya saker, men jag lärde mig bland annat att det här med målarböcker för vuxna är riktigt stort och att det det finns ett ganska brett utbud ändå med målarböcker. Dessutom så är de slutsålda till stor del, vilket ju visar på hur populärt det här blivit.

Jag hittade en som jag köpte i Helsingfors och är på jakt efter fler. Mönster och bilder i de här böckerna är otroligt detaljerade och jag blir väldigt sugen på att färglägga. Man färglägger inte med tuschpennor utan med vanliga färgpennor och där finns det verkligen hur mycket som helst att välja emellan. Hemma hos oss la dottern genast beslag på de pennor jag köpt hem. Inte för att färglägga utan för att använda när hon tecknar. Hon till skillnad mot mig kan verkligen teckna och måla.

Jessica på Bokbabbel tipsade också om ett Instagramkonto värt att följa om man vill få inspiration:
inspiracaojardimsecreto.









Det namn som verkar dyka upp överallt i de här sammanhangen är Johanna Basford. Jag har inte lyckats få tag på någon av hennes böcker ännu, men det är på gång! Hon har en fin blogg också som man kommer till här.













Jag är också på jakt efter målarböcker i den här stilen med hus. Hus i alla former. Långa rader med stadshus, hus med fina trädgårdar etc. Så, om någon får syn på det någonstans så får ni gärna hojta till!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar