söndag 3 april 2011

Kärleken, den kärleken

Titel; Dilsa och kärlekens mysterier (Hcf)
Författare; Petrus Dahlin
Illustratör; Sofia Falkenhem
Förlag; Rabén & Sjögren

Det finns ju en liten nätt samling deckarförfattare, även då det gäller författare som skriver för barn och ungdom. En av mina favoritserier för lite yngre barn är den om Kalle Skavank, skriven av Petrus Dahlin. Kalle kallas för Kalle Skavank därför att han skadade sitt ena ben i en olycka när han var liten. Han sprang rätt ut på ett tågspår. Kalle klarade sig, men hans mamma som räddade honom, dog i olyckan.

Kalle bor tillsammans med sin pappa som äger en liten kiosk där Kalle hjälper till när han är ledig. Han löser också olika mysterier som folk kommer till honom med. Alltså kan han kalla sig kioskdeckare! Mycket fyndigt! En av mina favoritfigurer i böckerna om Kalle Skavank, är Kalles kusin Dilsa. De jobbar alltid ihop när det drar ihop sig till ett nytt fall att lösa.

Nu har Dilsa fått en egen serie, och först ut är alltsås Dilsa och kärlekens mysterier. Smart drag där, tycker jag, om det kanske är så att man missar en del läsande tjejer i och med att det är Kalle som kanske märks mest i Kalle Skavank serien. Här är det Dilsa som är huvudperson. Kalle finns med, men bara i utkanten av berättelsen.

Det är en mysig bok, det enda som stör lite är det att Kalle inte tycker det är något riktigt fall att lösa. Det är ju bara en tjej som är kär i en kille och inte vågar fråga chans för att hon är så blyg? Vad är det för mystiskt med det? Dilsa ser det inte riktigt så, hon ser det som en uppgift att lösa. Att ta reda på om killen är kär tillbaka. Den här motsättningen gör det till lite av ett "tjej och kill problem". Att det blir lite tjejigt att lösa kärleksmysterier. Killarna håller sig till annat. Nu är det ju jag som vuxen som läser med mina vuxenglasögon såklart, men lite störd blir jag.

Hur som helst så tror jag den här serien kommer att gå ut minst lika bra som Kalle Skavank böckerna på bibblan.

Jag har ju lite tur som har dottern, hon får agera testpanel, på hur boken fungerar på tjejer i "snart tio-årsåldern"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar