onsdag 22 juni 2011

Utan djur så dör jag

Titel; Utan djur så dör jag
Författare; Siri Spont
Illustratör; Jonna Björnstjerna


Mysig bok om Tilda och bästa kompisen Thea, som efter att ha parat sina kaniner, står där med en hel koloni kaniner. Deras föräldrar är väl inte så där över sig förtjusta, så tjejerna har lovat att skaffa fram lyckliga ägare till alla ungar.

Det bästa med den här boken är inte djuraspekten, även om det är kul att läsa om kaninerna, hundarna, hästarna etc., utan hur kompisrelationerna skildras. Det är så mitt i prick på ”leka tre temat” fast för lite äldre barn.

Att texten bryts av med lite gulligt humoristiska illustrationer i ett serieliknande format gör det hela ännu roligare att läsa. Jag ser fram emot att läsa de andra delarna i serien när de kommer och jag tror att det här blir en riktig hit för många läsare i den ”icke existerande bokslukaråldern”…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar