tisdag 13 februari 2018

Dead woman walking ...







Nu har jag äntligen läst ut Sharon Boltons Dead woman walking. Det har tagit orimligt lång tid ska jag säga. Inte för att den var dålig, utan mer för att jag dels blivit avbruten, dels haft dåligt läsflyt. Jag kan i och för sig helt ärligt inte påstå att detta var en av Boltons bästa, men som vi pratade om på läsretreaten i Varberg, så är Sharon Bolton en av de författare jag förmodligen alltid kommer vara lojal mot. Jag har läst (tror jag i alla fall) allt hon skrivit. Dock hoppas jag att det kommer att komma mer av serien med polisen Lacey Flint i huvudrollen.

Vi har väl alla våra ömma punkter där förmodar jag. Författare vi följer och läser även om det helt ärligt kan komma ut en del titlar som är mindre bra emellanåt.

Dead woman walking är om jag ska klaga på någonting, kanske aningen lång? Jag tror berättelsen hade tjänat på att kortas av något. Vi träffar systrarna Isabel och Jessica som tidigt en morgon är uppe i en luftballong med ett mindre sällskap. Ballongfärden är en 40-årspresent åt Isabel som sedan 18-årsdagen lever som nunna i ett kloster. Jessica den andra systern är polis. De står varandra mycket nära och har haft en turbulent och ansträngd uppväxt. Anledningen till att Isabel gick i kloster vid så tidig ålder är ingentingen man får helt klart för sig med en gång.

Ballongfärden sker i nutid men det är frekvent återkommande återblickar i boken, och inte alltid till samma tidpunkt. Kapitlen börjar med en datumangivelse så man som läsare kan orientera sig. Även om berättelsen hoppar lite fram och tillbaka i tid tycker jag inte det kändes som något problem att hänga med.

Det slumpar sig så att passagerarna i luftballongen blir vittnen till ett brott som sker på marken, vilket också resulterar i att ballongen störtar och så gott som alla ombord dör i kraschen. Sedan börjar en jakt på den enda överlevande personen från luftballongen av personen på marken, som begått brottet. De båda har sett varandras ansikten, vilket gör jakten desto intensivare. Berättelsen innehåller några oväntade twistar vilket gör att spänningen hålls uppe hela vägen, trots att som jag nämnde ovan, jag tycker den borde kortats ner något.

Slutet tycker jag är riktigt snyggt och oväntat. Jag hade inte tänkt att det skulle dra åt det hållet och blev på riktigt rejält överraskad. Det här tycker jag är en av Boltons styrkor. På ett eller annat sätt lyckas hon alltid överraska mig! Även när man tror att man har koll på läget så kommer det en eller annan twist som gör att man bildligt talat trillar omkull och får kravla sig upp igen och börja om från början.



Det känns skönt att jag till slut fick läst ut Dead woman walking, särskilt som nästa roman av Sharon Bolton kommer ut nu i april. Något som jag självklart inte vill missa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar