tisdag 14 februari 2017

1947




Just nu lyssnar jag på Elisabeth Åsbrinks 1947, och jag är så imponerad. Det är så otroligt fascinerande och jag verkligen trollbinds från första stund. Jag är ju ingen van lyssnare av ljudböcker, jag brukar ha svårt för att koncentrera mig plus att jag tycker det går så långsamt, men här fångades jag som sagt på en gång.

Det är mycket hemskheter man får höra, men samtidigt så mycket fint. Språket är helt underbart. Nästan humoristiskt på sina ställen allvaret till trots, tack vare korta konstateranden och mycket korta meningar. Meningar som inte lämnar utrymme för ifrågasättanden utan konstaterar helt enkelt fakta, och jag bara älskar det.

Sedan läser Elisabeth Åsbrink själv sin bok, och hon gör det bra. Jag visste inte att det var hon själv som läste när jag började lyssna, men blev som hypnotiserad av rösten och kände att jag efter ett litet kort tag bara blev tvungen att se vem denna röst tillhörde.

1947 är nästa bok som bokcirkeln Bokbubblarna läser och jag ser mycket fram emot att höra vad de andra tycker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar