tisdag 7 juli 2015

Du är ett geni

Titel: Du är ett geni
Författare: Susin Nielsen
Förlag: Rabén & Sjögren
Recensionsexemplar


Jag hade egentligen inga förväntningar på Du är ett geni, och till en början så var jag inte särskilt imponerad. Jag är dock glad att jag fortsatte läsa, för jag tycker att berättelsen växer ju längre in i boken man kommer.

Stewart och hans pappa har precis flyttat in till pappans nya kvinna och hennes dotter när boken börjar. Stewart är helt ok med det hela. Främst för att pappan verkar gladare än vad han har varit sedan mamman dog.

Ashley, som tjejen heter, och Stewart är nog så olika som två ungdomar kan vara. Ashley är söt, populär och också oerhört mån om att behålla sin position på skolan som just en av de populära tjejerna.

Det här har man ju läst om i ganska många andra böcker, men vad som gör att Ashley sticker ut, och som gör att jag trots allt gillar henne, är att hon har analyserat situationen fullt ut. Hon VET vad hon gör och att allt bara är ett spel för gallerierna. Innerst inne tycker hon det är ganska tröttsamt att upprätthålla den här fasaden, men hon anser att hon egentligen inte har något val Sedan när det verkligen gäller, så väljer hon (såklart!) ändå den rätta, snälla och empatiska sidan.

Stewart är mer av en nörd, plus att han är oerhört smart. Tröttsamt smart och dessutom lillgammal till sin natur. Det är inte så svårt att förstå hur enerverande han kan vara. Hur snäll han än är.

Tyvärr, för kanske både Ashley och Stewart så hamnar de i samma klass och Ashley gör allt för att inte behöva kännas vid Stewart överhuvudtaget. Han gör det onekligen väldigt svårt för henne att behålla sin positionen bland de coola kidsen på skolan.

Saker behöver verkligen ställas på sin spets för att Ashley och Stewart ska hamna i en situation där de börjar samarbeta för att nå det bästa resultatet. Ja, det är slutet gott allting gott samt att man kanske listar ut slutet ganska snabbt. Men, vägen dit är inte spikrak och den här boken bjuder ändå på några oväntade vändningar. Klart läsvärd, och jag tror den kommer hitta sina läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar