tisdag 25 november 2014

Överlevarna

Titel: The Young World, Överlevarna
Författare: Chris Weitz
Förlag: B Wahlströms
E-bok Recensionsexemplar

Något i Överlevarna gör att jag kommer att läsa tvåan när den kommer ut. Tror jag just nu i alla fall. Ibland hinner det komma ut så många andra första delar i liknande serier att man hinner ledsna. Helt ärligt så har jag ju hunnit läsa en del ungdoms (och vuxen) dystopier vid det här laget, men det var ändå något som fängslade mig i den här.

Vi har ett virus som slagit ut alla vuxna, vilket gör att ungdomar styr. Allt är utslaget, och de får klara sig så gott det nu går. Det har blivit rivaliserande gäng som härskar över olika delar av New York.

Så börjar det spridas ett rykte om ett botemedel och några ungdomar från Washington Square- klanen, med ledaren Jefferson i spetsen, drar iväg för att se om de kan finna det. Eller i alla fall komma gåtans lösning lite närmre.

Det är filmiskt skrivet och man anar att det kommer bli film av det här så småningom. Jämfört med Maze Runner som jag också läste ganska nyligen och hamnar lite i samma fack, så gillar jag det här mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar