torsdag 1 mars 2012

Recept för en flygtur

Titel; Recept för en flygtur
Författare; Annalena Hedman
Förlag; Rabén och Sjögren
Recencionsexemplar


Min plan för ett tag sedan var ju att få min snart 11-åriga dotter att läsa serien om Abbe i Istermyrträsk; Min första världssensation, Den skräckslagne stekelsamlaren och Recept för en flygtur. Jag tycker så mycket om de här böckerna själv, och vill ju då såklart förmedla dem till dottern och hennes kompisar likväl som till de klasser jag bokpratar för. Tanken var också att ha en liten intervju med dottern & co, för att höra vad de tycker.

Planen ser fortfarande likadan ut, den är bara skjuten lite på framtiden. Dels för att det kommit en del annat emellan och jag ligger efter både med läsning och att skriva, dels för att det faktiskt tog lite tid att sälja in serien till T (som dottern hädanefter kommer att kallas här på bloggen). Men, nu är hon igång och jag tycker det verkar hyfsat lovande. Jag vet inte riktigt varför hon tvekade till att börja med, det är alltid svårt det där. Vissa titlar som man tror kommer att gå ut som smör blir hyllvärmare och tvärtom. Men i det här fallet så visste jag ju att klasserna jag bokpratat i hade kastat sig över böckerna. Så varför T tvekade, hon som annars är pigg på att läsa det mesta? Who knows? Men, som sagt, nu har hon börjat och hon verkar gilla.

I den här tredje delen, som jag för övrigt läste med lika stor behållning som de båda tidigare, är Abbe i Istermyrträsk över höstlovet. Som vanligt dröjer det inte länge innan det börjar hända saker runt Abbe. Nu är det ett band som varit med i Melodifestivalen som ska spela på Medborgarhuset med tuffa tjejpunkbandet Up Yous som förband. Det är Abbe som ordnat spelningen med Up Yours och lite nervigt är det allt. Det är ju inte riktigt samma typ av musik som S.U.C.K från Mello spelar.

Abbe är verkligen en helskön unge. Snäll, lite lagom kaxig, klurig och pigg på det mesta. Men, samtidigt som man sitter och njuter av läsningen finns det här med kompisens Antóns plågoandar. De lämnar honom inte ifred, och det känns som om det blir värre för varje bok.

Nu får Abbe och de andra hjälp av både vuxna, men också av äldre ungdomar att ta tag i situationen. Just det här tycker jag är så bra. Att lite tuffa punktjejer är med och styr upp mobbarna. Ett fint drag. Jag hoppas på fler böcker om Abbe och de andra i Istermyrträsk. Jag skulle till och med kunna tänka mig att åka dit och träffa dem! Det måste ju var ett gott betyg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar