lördag 24 mars 2012

Gabriela Stjärna

Titel; Gabriella Stjärna och fienden samt Gabriella Stjärna och tjuven
Författare; Anna Charlotta Gunnarsson
Förlag; Rabén & Sjögren



När jag skrev om Utan titel häromdagen, så plockade jag ju med mig böckerna om Gabriela hem; Gabriela Stjärna och fienden och Gabriela Stjärna och tjuven. De här böckerna är klassade Hcg ("mellanålder") och Utan titel är en ungdoms, så de skiljer sig lite åt, men det märktes ändå både i språk och karaktärer att det var samma författare. Gabriela är en stark unge som vet vad hon vill. Hon är lite kaxig och kan vara lite väl rättfram ibland. Hon skulle kanske må bra av att hejda sig lite ibland, innan hon säger någonting. Men, då skulle det å andra sidan inte blivit några böcker. Och det tycker jag är bra att det blev, för jag gillar det här.
I första boken; Gabriela stjärna och fienden, kommer det en ny kille, William, till Gabrielas klass. Egentligen så blir nog Gabriela lite småkär i honom redan från första stund, men på grund av olika anledningar blir de lite osams istället. Eller egentligen så är det Gabriella som blir osams med William. William förstår nog inte riktigt vad det är som händer. Hux flux så blir han anklagad för både det ena och det andra, eftersom Gabrielas fantasi har skenat iväg lite.

Men, Gabriela är en go unge. Rättvis och snäll. Och när hon får situationen klar för sig så försöker hon ställa saker och ting till rätta.

Jag gillar att alla kapitel i första boken börjar med; Är det något jag är bra på så är det att....och i andra boken så börjar alla meningar med; Är det något jag kan bli bättre på så är det att...Lite charmigt tycker jag. Jag tänker utöva lite påtryckningar och sätta de här böckerna i händerna på min 11-åring. Jag tror inte hon har läst dem och jag är lite nyfiken på vad hon skulle tycka om dem. En vacker dag så kommer det här på bloggen också att publiceras ett litet boksamtal med T och komspisen S om Annalena Hedmans böcker om Abbe, men jag vill att de ska ha läst alla tre böckerna i serien båda två innan. Jag jagar på dem så gott jag kan.
Sedan undrar ju! Är det Anna Charlotta Gunnarsson själv på bilden på framsidan av Gabriela stjärna och tjuven? Det måste det väl vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar