fredag 13 januari 2012

Helgonet

Titel; Helgonet
Författare; Carin Gerhardsen
Förlag; Norstedts



Helgonet är fjärde delen i Hammarbyserien, och det är lite märkligt för jag kommer ihåg att när jag läste den så tyckte jag att den var riktigt bra, och nu ett tag efter (det var ju det här med snedfördelning lästa/skrivna om...) så har jag problem med att riktigt komma ihåg handlingen. Det är ju förskräckligt, men jag får skylla på att det var under en väldigt intensiv läsperiod som jag läste Helgonet...

Hursomhelst, så sker det ett mord en sen natt, eller snarare tidig morgon, efter det att fyra män har tillbringat kvällen gemensamt med god mat och dryck. Sven-Göran Erlandsson blir skjuten med ett skott i nacken. Alla, inklusive polisen, blir till en början helt förbryllade. Utåt sett verkar Erlandsson vara den perfekta familjefadern. Omtyckt, respekterad och med ett som det verkar gott hjärta.

Nu är ju saker och ting inte alltid som det till en början verkar vara, och efter lite grävande av Conny Sjöberg och hans team kommer en hel del mer eller mindre obehagliga fakta upp till ytan.

Det är välskrivet och spännande och det absolut läskigaste, tycker jag, det är vad som kan komma fram när man skrapar lite på ytan på det som anses vara fint och normalt  och välordnat. När det blir stor kontrast på hur det "borde" vara, på vad som förväntas och på hur det egentligen är. Nästa Gerhardsen ska ska jag ge lite mer tid vid läsningen, absolut, och inte stressläsa...Det är ett löfte!

1 kommentar:

  1. Jag har för mig att jag tyckte den var bra också, men kom inte på vad den handlade om när jag bara såg omslaget. Men det behöver inte alls betyda att en bok inte är bra, för det finns ju så många olika sätt att vara bra på!

    SvaraRadera