tisdag 17 januari 2012

Det bästa av allt

Titel; Det bästa av allt
Författare; Rona Jaffe
Förlag; Forum

Jag visste inte, när jag började läsa Det bästa av allt, att den gavs ut så tidigt som 1958. Det hade varit lite intressant att läsa hela boken i tron att den var skriven nu, även om den utspelar sig i New York under 1952. Det känns lite märkligt att det inte märktes mer att den faktiskt skrevs under samma årtionde som handlingen utspelar sig. Språket känns förvånansvärt modernt.

Det här är en bokcirkelbok för mig, vilket är bra för jag tror inte jag hade plockat med mig den hem annars, och jag tyckte den var riktigt bra. Trevlig läsning.

Handlingen utspelar sig alltså i New York i början av 50-talet. Vi får träffa fyra unga kvinnor som flyttat till storstaden för att söka sin lycka. När boken gavs ut blev den en riktig snackis och skulle beskriva den moderna unga kvinnans frigörelse. Självklart känns karaktärerna inte särskilt frigjorda i våra ögon. Det hela handlar mest om ifall man som kvinna överhuvudtaget kan satsa på ett arbete man trivs med och vill fortsätta med, eller om arbetet enbart är ett avlönat tidsfördriv fram tills dess att man "blir gift" och bildar familj så snabbt som möjligt.

De fyra tjejer man får följa är fyra helt olika typer, och den jag får mest sympati för är Caroline, det vill säga ända tills i slutet av boken. Eller tills strax innan slutet för att vara petig. Slutet är OK även om det lämnas till viss del öppet i fråga om just Carolines framtid.

Caroline söker arbete på ett förlag efter det att hennes pojkvän bryter förlovningen och gifter sig med en annan. Egentligen hade Caroline bara tagit lite sommarkurser just i väntan på att pojkvännen skulle komma hem från en Europaresa och på att de skulle gifta sig. Hans svek kom visserligen som en chock, men det känns som om hon hanterade situationen sansat. Vad som stör mig är att hon sedan (jag vill egentligen inte avslöja för mycket! Ni som tänkt läsa boken och inte vill få någonting avslöjat kan sluta läsa här!) i slutet av boken återser den gamla pojkvännen och är beredd att ta honom tillbaka om han lämnar fru och barn. Vilket Caroline också får uppfattningen att han kommer att göra. Men, istället sviker han en gång till då han föreslår att Caroline ska följa med till hans hemstad och sedan installera sig som någon sorts älskarinna som han kan träffa då det passar familjelivet. Nu nappar inte vår hjältinna på det här förslaget (tack och lov för då hade jag haft svårt att läsa ut boken) utan far istället iväg ut på äventyr.

Det ska bli spännande att höra vad de andra i bokcirkeln tyckte om boken när vi ses hemma hos Linda på What you readin? ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar