onsdag 14 september 2011

Magi

Titel; Magi
Serie; Septimus Heap
Författare: Angie Sage
Förlag; B Wahlströms



I och med kommande bokprat med några sexor, så har jag fått en anledning att fräscha upp minnet något när det gäller fängslande litteratur för 12-13 åringar! Då såg jag att jag inte skrivit något om Septimus Heap här på bloggen! Det är ju helt förskräckligt, och måste genast åtgärdas...

Magi, heter den första delen om Septimus Heap, som är sjunde sonen till en sjunde son, vilket anses innebära extra mycket magi.

Boken börjar med att Silas Heap, natten då Septimus föds, är på väg tillbaka till borgen där de bor efter att ha varit ute och samlat in örter som ska vara bra för mamma och nyfödd bebis. Precis innan han kommer fram till vindbryggan anar han mer än hör någonting ute i snön. Efter lite letande hittar han ett spädbarn, som han självklart tar med sig. Precis vid ingången möter han sedan Marcia Overstrand, som just denna kväll blivit övermagiker, som beordrar honom att aldrig någonsin tala om för någon enda människa att han funnit ett barn. När Septimus sedan är på väg in i sin egen lilla lägenhet möter han barnmorskan på väg ut med ett bylte i famnen. Död! ropar hon och tränger sig förbi Silas och ut i natten. Helt förvirrad kommer Silas in till Sarah sin fru och sina barn där han får veta att Septimus dött och att barnmorskan tagit honom med sig.

Paret Silas uppfostrar den lilla flickan Silas hittar som sin egen, och tiden går. Själklart är de förkrossade över sin förlust av sin nyfödde son, men finner sig i sitt öde så gott det nu går. Tills en kväll, jag tror det är tio år senare, när Marcia Overstrand knackar på deras dörr...

Jag brukar alltid tipsa de som är ute efter första delen i Harry Potter och den är utlånad, att låna Magi istället. Serien om Septimus Heap är, liksom Harry Potter, någonting för alla åldrar. Nu i november kommer den sjätte delen i serien, Mörkret, och jag ser mycket fram emot att få läsa. Jag kan tycka att det är lite märkligt att den här serien inte lånas ut mer än vad den gör på bibblan. Så gott som alla som man tipsar om den tycker den är jättebra och fortsätter med serien, men det verkar som om det är svårt att hitta fram till Magiserien själv, om ingen berättar om den. Till skillnad då från HP som så gott som alla, oavsett ålder, känner till. Nu kan man ju kanske inte jämföra med Harry Potter, med alla filmer osv. Men ändå, jag tycker Septimus Heap förtjänar fler läsare, i alla åldrar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar