måndag 19 september 2011

Brottsplats: Faithful place

Ttel; Brottsplats: Faithful place
Författare; Tana French
Förlag; Albert Bonniers förlag



Jag måste säga att jag kände mig dels tveksam och dels nästan lite nervös innan jag påbörjade läsningen av Brottsplats: Faithful place. Tana French's båda första böcker Till skogs och Okänt offer var båda så bra, och även om Rob Ryan inte mer än anades i tvåan så räckte det gott i och med att Cassie Maddox var en av huvudkaraktärerna. Men, en hel bok med den tjurige Frank Mackey som huvudperson? Och helt och håller utan vare sig Cassie eller Rob? Ja, riktigt orolig var jag, jag ville ju så gärna att det här skulle vara lika välskrivet och fängslande som de båda tidigare böckerna. Nu hade jag inte behövt oroa mig ett dugg, Faithful place håller måttet, helt klart. Skönt! Nu kan jag i lugn och ro se fram emot nästa Tana French. Man blir ju grymt nyfiken på uppägget? Ur vems synvinkel kommer den att skrivas? Får vi träffa våra gamla favoriter igen? Hmm, den kanske är på gång på engelska? Får ta och kolla upp det.

Handlingen i Faithful place är den att Frank får ett upprört samtal från en av sina systrar. Han har ingen kontakt alls med sin stora röriga, och ibland våldsamma, familj, förutom med den här yngsta systern. Och även då handlar det om ytterst sporadisk kontakt. Vad Frank inte har en aning om är att att hans före detta fru och hans syster har sett till att hans dotter får träffa sin pappas familj med jämna mellanrum. De har gått bakom ryggen på Frank eftersom de vet att han skulle gå i taket om han visste.

Han anser själv att det var en bedrift att ta sig ifrån sin gamla gata som han själv gjorde och han har ingen som helst önskan att återvända. Frank lämnade sitt barndomshem en natt i smyg för att ta båten till England tillsammans med sin ungdoms stora kärlek. Men, hon svek. Dök aldrig upp. Åtminstone har Frank i alla år trott att hon svek, att hon ångrade sig och kanske tog sig över till England på egen hand. I hela sitt vuxna liv har han någonstans långt inne hoppats och kanske trott att hon en dag ska stå på hans tröskel och att han ska få en förklaring till varför hon aldrig kom till deras möte.

Nu kanske han är närmare en förklaring än vad han någonsin varit, för när hans syster ringer så är det för att tala om att man har funnit en resväska i det gamla ödehuset vid slutet av deras gata, precis där frank och hans flickvän bestämt möte den där natten för längesedan. Det är mycket riktigt hennes väska och Frank börjar förstå att det kanske inte var så att han blev lämnad ensam. Det kanske var så att någon satte stopp för deras planer på ett mycket effektivt sätt.

Som sagt, välskrivet med genomarbetade karaktärer som känns helt levande, och mycket spännande. Kanske lite mer stillsam spänning om man jämför med Okänt offer, men helt klart beroendeframkallande.

2 kommentarer:

  1. Man måste bara älska Tana French. Och ja, vi längtar nog alla ihjäl oss efter fjärde boken.

    SvaraRadera