måndag 28 februari 2011

Jag tycker den nya Mrs de Winter kunde ha fått en liten bebis...

Titel; Skuggan av Rebecca
Författare; Susan Hill
Förlag; Forum
Men, det kanske hon fick också! Man kan ju aldrig veta, hon kanske var gravid där i slutet av Skuggan av Rebecca. Hoppas det, jag tycker liksom att hon var värd det. Efter allt hon gått igenom kunde hon väl fått ett eget barn, som hon så hett önskade!

Nu har jag raskt dragit igång med läsningen av Rebeccas hemligheter av Sally Beauman. Jag har inte alls komit långt i den och har inte riktigt förstått ännu om man kommer att träffa Mrs de Winter även i denna bok, eller om den är skriven ur en helt annan vinkel. Ska hur som helst bli intressant att läsa.

Skuggan av Rebecca var en tragisk historia...Jag tyckte alltså mycket om att läsa den, men fy vilka öden. Kuska runt i Europa och i långa perioder känna sig rädd, deprimerad, rotlös och hemlös. Vissa stunder var det säkert bra också, när de kunde glömma det som varit och leva i nuet. Men Susan Hill får verkligen fram känslan av hemlängtan väldigt starkt då hon beskriver Mrs de Winters lycka då hon exempelvis känner doften av vårblommor, eller då hon beskriver landskapet i Cornwall. På det stora hela så tycker jag språket känns väldigt likt Daphne du Mauriers språk i Rebecca. Skickligt. Det var i och för sig väldigt längesedan jag läste Rebecca, men jag minns den rätt bra. Filmen också förstås. Jag kan se den läskiga Mrs Danvers framför trappan på Manderley än i dag...Brrr.

Jag blev lite förvirrad när jag läste lite olika omdömen/recensioner/tyckanden om Susan Hills roman, när det står att efter att Maxim de Winter blivit dömt för mordet på Rebecca...Nu blev han inte dömd, utan räddad av klockan i och med att Rebecca på sin dödsdag varit hos sin gynekolog och där fått beskedet att hon var sjuk och inte hade långt kvar att leva. Detta skulle ju ha varit en anledning till självmord och därmed friat Maxim de Winter från alla (även tysta och outtalade?) anklagelser.

Just detta att de Winter inte blev fälld för mordet på sin hustru gör det inte lätt för Susan Hill att få det trovärdigt att paret de Winter tillbringat så lång tid som tio år i sin självvalda exil. Vad som än hände den där dagen då rebecca dog, vad för skuld Maxim de Winter än känner, så blev han ju faktiskt friad enligt lagen. Man tycker att de kunde ha kommit hem till England på besök någon gång kanske? Och inte väntat tills Maxims syster Beatrice dog? Jag förstår inte riktigt hur det skulle vara bättre att alltid vara på sin vakt ute i Europa.  Att alltid vara ängslig över att av en olyckshändelse råka träffa på någon de kände hemma i England.

Hur som helst så tyckte jag om boken. Skickligt av Susan Hill att inte heller hon valde ett namn åt den nya Mrs de Winter...Men jag vill ha mer! Jag vill verkligen veta mer om flera av personerna i de här böckerna! Nu håller jag som sagt på med Rebeccas hemligheter, men finns det fler romaner i ämnet? Det är frågan. Jag ska ta och forska lite i detta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar